Taal & Tekenhuis

Kun jij een goudvis verleiden?
19 Januari 2015
Het valt niet mee goede webteksten te schrijven, of teksten voor bijvoorbeeld folders of advertenties.
De aandacht van mensen op jou proberen te vestigen is soms net zo moeilijk als een goudvis verleiden om aandacht aan jou te besteden. Iedereen heeft wel eens op de buitenkant van een viskom of aquarium getikt. Het resultaat is altijd hetzelfde: de goudvis negeert je volledig. Zelf als je je gezicht tegen het glas drukt, tegen de vis schreeuwt of het favoriete visvoer serveert, de vis is meer geïnteresseerd in het water rondom hem dan in jou.
Doet jouw publiek of jouw klanten je denken aan die viskom? Wat je ook doet, (bijna) niemand valt het blijkbaar op wat je zegt of doet. Kortom, je heb een communicatieprobleem. Het is dus zaak om er achter te komen hoe je de aandacht van je publiek, je klanten, kunt trekken. Vergeet de goudvis.
Als je bedenkt dat een gemiddeld persoon vele duizenden ‘boodschappen’ per dag via allerlei media te verwerken krijgt, dan moet je van goede huize komen om iemands aandacht te trekken.
Tip 1: Het is zaak om in je communicatie precies die boodschap te vertellen waar die persoon op dat moment behoefte aan heeft. Het liefst panklaar aangeleverd. Geef in de communicatieboodschap wel aan wat je kunt betekenen voor de ander en probeer dat te doen met een goed geschreven tekst. Voor een goudvis heeft dat geen waarde, voor mensen zoveel te meer.
Tip 2: Je slaat mensen om de oren met iets totaal onverwachts. Zoals bijvoorbeeld met een verleidelijke openingskop boven het artikel en met het gebruik van een fotootje van een rode goudvis.

Kees de Bruijn
Liefhebber van tekstschrijven en van goudvissen
06 5373 5228
www.taalentekenhuis.nl
Contactgegevens
Taal & Tekenhuis
Pastoor Nijevaertsstraat 20
5845 AR Sint Anthonis